Európa rosszul, Amerika jól járna az orosz gázembargóval – energiajogász a Mandinernek
2022. június 15. 12:00
Az olajembargó Oroszországnak még jót is tesz, hiszen felmentette az olcsó európai szerződéses szállítási kötelezettségei alól, és most zavartalanul adhatja el ugyanazt az olajat lényegesen drágábban Indiának, Kínának – mondja lapunknak Tóth Máté energiajogász.
Jogszerűen vethet-e ki vámot az orosz olajra az Európai Unió, ahogy az az Európai Bizottság kiszivárgott terveiben szerepel?
Az elképzelés csupán formálisan lehet jogszerű, és a hangsúly most a „formális” szón van. De túl a formalitáson, az elképzelés súlyos etikai és bizalmi kérdéseket is felvet. Egy olyan alapvetően meghatározó kérdésben, mint az olajembargó, a legmagasabb szintű tagállami kompromisszum aláásása, kiüresítése, sőt megcsúfolása lenne egy importvám bevezetése. Ez – elfogadása esetén – hatásában azzal járna, hogy alacsonyabb szinten, az egyhangúságot kikerülve csempészné vissza az EU a vezetékes olajszállításokra is az embargót: egy importvám ugyanis, megdrágítva az olajat, lényegében mégis ellehetetlenítené azt a behozatalt, amire Brüsszel kicsivel korábban mentességet adott. Megjegyzem, ismerve az olajszállítási szerződések természetét az átháríthatóság szempontjából, az időközben, vagyis a szerződéskötést követően megképződő közhatalmi externáliák, azaz vámterhek, adók és hatósági intézkedések alighanem a vevőnél landolnának.
Ez mit jelen?
Azt, hogy
az oroszoknak semmi kára nem származna az importvámból,
míg hazánknak, valamint a többi, vezetékes olajat vásároló országnak annál inkább. Vagyis ezzel az ötlettel csak nekünk akar rosszat az EU.
Ez az elképzelésről cikkező Der Spiegel cikkéből is kiolvasható.
Csakhogy egy ilyen intézkedéssel a nagy nehezen megszületett, egyhangúságot igénylő tagállami kompromisszum kiüresítésével az unió döntéshozatalába vetett bizalmat ingatják meg. Éppen Brüsszel szeret jogállamisági aggályokat hangsúlyozni a számára nem szimpatikus politikai vezetésű tagállamokkal szemben – valójában az EU működésének jogszerűségével kapcsolatos súlyos aggályokat mélyítik el az ilyen, már ötletként is elképesztő felvetések.
Fordult már elő hasonló a korábbiakban?
Sajnos ez nem az első ilyen lépés. Emlékezzünk, hogyan csapták be a lengyeleket az úgynevezett Zöld Megállapodáshoz kialkudott, feltételes egyetértést követően, de ugyanilyen jogszerűségi, jogbiztonsági aggályt vetett fel, amikor uniós sugallatra a hatóságok nem engedélyezték a jogszerű Északi Áramlat 2 vezetéket. Vagy ahogy az EU magához „szippantotta” a harmadik országból érkező vezetékekkel kapcsolatos tagállami hatásköröket. Az ilyen etikai-bizalmi aggályokat felvető lépések egész egyszerűen elinflálják a közös döntéshozatal megbízhatóságát és kiszámíthatóságát, a kompromisszumos alapgondolattól egy zsarnokság irányába lökik az Uniót.
Tóth Máté: Nem az oroszok, hanem az ukránok fenyegettek a Barátság kőolajvezeték elzárásával (fotó: Facebook)
Jelen állás szerint mennyire megbízható partnere Oroszország az uniónak az energiahordozók szállítása tekintetében, illetve fordítva?
A háború kezdete óta, a folyamatos EU-s fenyegetések ellenére az oroszok töretlenül teljesítették mind az olaj-, mind a gázszállításokat. A szállítások zavartalanok voltak. Nem Moszkva, hanem Brüsszel hangoztatja, hogy a szerződéses futamidőkre tekintet nélkül „leépíti” az orosz gázfüggőségét, nem az oroszok, hanem az EU szakította meg most a tengeri olajszállításokat. És nem az oroszok, hanem az ukránok fenyegettek a Barátság kőolajvezeték elzárásával, ahogy a mindeddig egyetlen időleges gázvezeték-elzárást is az ukránok csinálták a háború kezdete óta Szohranyivkánál. Mindenféle ellenkező híresztelés ellenére
a gázszállítási szerződéseket sem az oroszok rúgták fel, hanem a fizetést megtagadó uniós tagállamok
– a megbízhatatlan sajtótermékekben álhírként terjesztik, hogy az oroszok rubelben kezdték követelni a gázárat. Már öt tagállam nem fizetett a leszállított földgázért, ami olyan, mintha fizetés nélkül megették volna a kakaós csigát a boltban. Kellő jogérzékkel azt kell mondanunk, nem az oroszok váltak megbízhatatlan partnerré, hanem az az EU, amelyik már a tulajdonjogot sem tartja feltétlen tiszteletben. Emlékezetes a polémia a németországi orosz gáztárolók állami felügyelet alá vételéről, ami jó eséllyel a nemzetközi jogi standardok szinti közvetett kisajátításnak minősül. Európa megbízhatatlan szerződéses partnerré vált, ami a nemzetközi kapcsolatokban nem tesz jót.
Lát-e esélyt az úgynevezett gázembargó bevezetésére?
Érzékelve az EU ideológiavezéreltségét, sajnos a válaszom igen. Ez viszont elképesztő következményekkel járna, pláne összeadódva a már életbe lépett olajembargó hatásával. Mint ismeretes, Európa 41 százalékban orosz gázt használ, ez pedig sok egyéb mellett közvetlenül lakossági fűtésre, villamosenergia-termelésre, vegyipari célra (műtrágyagyártás) egyaránt szükséges. Mérvadó amerikai elemzések szerint sem tud az Unió, még elképesztő erőfeszítések, rendkívüli költségek árán sem az orosz olajimport egyharmadánál többet kiváltani az év végéig. A gázembargó tehát lehetséges, de katasztrofális lépés lenne. Persze attól függ, kinek: Európa polgárainak mindenképp, hiszen ők súlyos áremelkedésekkel és ellátásbiztonsági kockázatokkal néznének szembe. Csakhogy Amerika jól járna, hiszen végre piacot találna a drága, környezetszennyező módon kitermelt és szállított cseppfolyós földgázának.
Milyen jogi eszközeink vannak, ha az orosz vagy az ukrán fél esetleg elzárná a vezetékeket?
Nemzetközi jogi értelemben erősek a pozícióink, az Energia Charta Egyezmény alapján ugyanis egyszerűen nem zárható el a tranzitvezeték, ez pedig egy igen súlyos kötelezettség. Én magam több, a charta alapján indult nemzetközi eljárásban vettem részt Washingtonban, ezeket a kötelezettségeket tényleg komolyan kell venni és az eljáró választott bíróság ki is kényszeríti azokat. Mindez azonban csak részben megnyugtató, hiszen egy nemzetközi kártérítési szankció az úgynevezett követőszankció.
Vagyis?
Nem vagyunk azzal kisegítve, hogy évekkel később nekünk adnak igazat. Magyarország ezért kérte nagyon helyesen, hogy a vezetékek elzárása esetén legyen biztosított az alternatív forrásokból történő ellátásunk. Ennek a részletszabályai még nem születtek meg, de az olaj esetén – hiszen az olajembargó már elfogadott – ez praktikusan a Krk szigetéről induló Adria vezetéken történő ellátásunk lehetőségét kell, hogy jelentse majd. Persze a legjobban akkor járunk, ha nem az EU-ra várunk, hanem mi magunk igyekszünk kétoldalú tárgyalásokkal ezt az úgynevezett „back-up” ellátást biztosítani: a magyar külpolitika pontosan ezen dolgozik Horvátországgal.
A nemzetközi jog szempontjából mennyire megalapozottak, előkészítettek, betarthatók az energiaszankciós lépések, milyen retorziók várnak az azt megszegőkre?
Szakmai értelemben semmiképpen nem megalapozottak az energiaszankciók, hiszen politikai okból kifejezetten mellőzték is az ilyen hangokat, kikapcsolták a szakmai, technokrata kritikát.
Lássuk be, az olajembargó Oroszországnak még jót is tesz, hiszen felmentette az olcsó európai szerződéses szállítási kötelezettségei alól,
és most zavartalanul adhatja el ugyanazt az olajat lényegesen drágábban Indiának, Kínának. Azonban még izgalmasabb a végrehajtás kérdése, ami Európában, Európára nézve is csak szigorú nyomon követés mellett működhet. A hajóknak nem elég a szállítólevelét követni, az olajat ugyanis összekeverik a kikötőkben, nyílt tengeren átrakodják, illetve közvetítő országokon keresztül hozzák be Európába. Onnantól, hogy Indiában finomítják az olajat, a Szuezi csatornán már érkezhet is az „újjászületett” orosz olaj Európába – ezeknek a kiszűrése vagy ki nem szűrése a végrehajtási részletszabályokra vár. Azonban az energiaszankciók tényleges, fizikai megsértése feletti őrködés praktikusan a tagállamok nemzeti hatóságaira vár a vámhatárokon.
Az újjáépítés óriási költségeit mi is fizetnénk, a magyar cégek versenyhátrányba kerülnének, de ami ennél is nagyobb baj, állandó áramkimaradások veszélyével kellene szembenéznünk, amíg az ukrán energiarendszer nem integrálódna teljesen az uniós rendszerbe.
„Ha ez bekövetkezne, akkor az eddigi 7 ezer forintos villanyszámla 14 ezer forintra, az eddigi 16 ezer forintos gázszámla pedig 54 ezer forintra is nőhetne” – mutatott rá a miniszterelnök.
Az ukránok felvételével nem csak a mezőgazdaság és a munkaerőpiac kerülne veszélyben, hanem kinyitnánk az ajtót a háborúban csak erősebbé vált ukrán maffia előtt is, ami súlyos közbiztonsági problémákat eredményezne.
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 82 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
falcatus
2022. június 15. 21:08
A Német Statisztikai Hivatal minden évben közzéteszi az előző évi német
átlagfizetéseket. A jelen kiértékelés 2019-es, 2020-as és 2021-es fizetéseket is tartalmaz összehasonlításképpen, hogyan változott az adott években.
A 2021-es évet illetően a 3. negyedévi adat állt még csak rendelkezésre
(frissítve 2022. március 14.)
Hosszú , de akit érdekel, vagy most gondolkodik ott kinn szerencsét próbálni érdemes átfutni.
Szakterület havi bruttó (2021) havi bruttó (2020) havi
bruttó(2019)
Termelő- és szolgáltatóipar (Produzierendes Gewerbe und
Dienstleistungsbereich) 4130 Euro 4033 euro 3994 euro
Termelőipar és gazdasági szolgáltatóipar (Produzierendes Gewerbe und
wirtschaftliche Dienstleistungen) 4062 E 3969E
Termelőipar (Produzierendes Gewerbe) 4156 E 4083 E 4071 E
Bányászat és kőzetek, talajok kitermelése (Bergbau und Gewinnung von Steinen und Erden)
4161 E 4159 E
Gyártóipar (Verarbeitendes Gewerbe) 4269 euro 4271 euro 4215 euro
Energiaellátás (Energieversorgung) 5219 5218 5137
Vízszolgáltatás (Wasserversorgung) 3679 3617 3509
Építőipar (Baugewerbe) 3663 3540 3402
Szolgáltatási szektor (Dienstleistungsbereich) 4082 4033
3949
Kereskedelem (Handel) 3862 3735 3669
Szállítás és Raktározás (Verkehr und Lagerei) 3251 3164 3114
Vendéglátóipar (Gastgewerbe) 2436 1893 2451
Információ és kommunikáció (Information und Kommunikation) 5373
5248 5178
Pénzügyi és biztosítási szolgáltatások (Finanz- und Versicherung)
5722 5602 3949
Ingatlanügy és lakásügy (Grundstücke- und Wohnungswesen) 4358
4271 4175
Tudományos és műszaki egyéni vállalozók (Freiberufliche
wissenschaftler und techniker) 5011
5933 4944
Egyéb gazdasági szolgáltatások (Sonstigen wirtschaftlichen
Dienstleistungen) 2844
2451
Közigazgatás, személyi szolgáltatások (Öffentliche und persönliche
Dienstleistungen) 4073
Közigazgatás, védelem, társadalombiztosítás (Öffentliche Verwaltung,
Verteidigung,
Sozialversicherung) 4167 4091 3982
Oktatás és nevelés (Erziehung und Unterrricht) 4278 4650
4493
Egészségügyi és szociális szolgáltatások (Gesundheits- und Sozialwesen)
4185 3967
Művészetek, szórakoztatás és szabadidős szolgáltatások (Kunst,
Unterhaltung und Erholung)
4272 3871 4133
A bruttó sincs meg havi 5 000 euro, nemhogy a netto. Hogy ezek a bruttók
mennyi nettófizetést
jelentenek az az adóosztálytól és további paraméterektől is függ.
Mindenesetre a netto német átlagfizetés ezek alapján 950 000-1 115 000 Ft
között mozoghat
Még egy összehasonlító adatsor a német statisztikai hivataltól:
Az általános minimálbér Németországban:
- 2022 október 1-től: (tervezett): 12euro/óra
- 2022 július 1-től: 10,45
- 2022 január 1-től: 9,82
- 2021 július 1-től: 9,60
- 2021 január 1.-től: 9,50
- 2020 január 1.-től: 9,35
- 2019: 9,19
- 2017 - 2018: 8,84 eur/óra
- 2015 - 2016: 8,50
Jelmagyarázat:
NY - Nyugat-Németország, K - Kelet-Németország
Minimálbérek ideiglenes, határidős munka (Arbeitnehmerüberlassung /
Zeitarbeit)
01.06.17 - 31.03.18 NY: 9,23 (Berlin: 8,91), K: 8,91
01.04.18 - 31.03.19 NY: 9,49 (Berlin: 9,27), K: 9,27
01.04.19 - 30.09.19 NY: 9,79 (Berlin: 9,49), K: 9,49
01.10.19 - NY: 9,96 (Berlin: 9,66), K: 9,66
01.04.2020 - NY: 10,15, K: 9.88
01.10.2020 - NY: 10,15 K:10,10
01.04.2021: NY,K: 10,45
01.04.2022: NY,K: 10,88
Minimálbérek képzési szolgáltatások (Aus- und Weiterbildungsdienst-
leistungen)
2022: 17,18
2021: 16,68
2020: 16,19
2019: 15,72
Minimálbérek az éptőiparban (Baugewerbe) Bauhauptgewerbe, Fachwerker
- 2019.03-2019.12: Ny: 15,20 euro, Berlin: 15,05 euro
- 2021.01.01: Berlin: 15,55 euro
Werker, Maschinenwerker/-innen
- 2017: NY:11,30; K: 11,30
- 2019.03-2019.12: 12,20
Fachwerker/-innen, Maschinisten/-innen, Kraftfahrer/-innen
2019.03: Ny: 15,20
Minimálbérek ácsoknak, tető építés (Dachdeckerhandwerk)
- nem betanított:
- 2022.01.01: 13,00 euro
- 2021.10-2021.12: 12,60
- 2020.01-2021.09: 12,40
- betanított:
- 2022.01.01: 14,40
- 2021.10-2021.12: 14,10
- 2020.01-2021.09: 13,60
Minimálbér állványzatépítés ágazatban:
2019.07 - 2020.07: 11,88 euro
2020.08: 12,20
Minimálbérek villanyszerőknek (Elektrohandwerk)
2017 NY: 10,65 (Berlin: 10,40), K: 10,4
201 NY: 10,95, K: 10,95
2019: NY: 11,4, K: 11,40
2020: 11,90
2021: 12,40
2022: 12,90
Minimálbérek a húsiparban (Fleischwirtschaft)
2023 dec. 1: 12,30
2022 eleje : 11
2021 közepe: 10,80
2021: 9,50
2020: 9,35
Minimálbérek takarítás (Gebaeudereinigung) Beltéri és karbantartási takarítás (Innen- und Unterhaltungsreinigungs-
arbeiten)
2023: 12,00 euro
2022: 11,55
2021: 11,11
2020: NY: 10,80, K: 10,55
2019: NY: 10,56, K: 10,05
Üveg és homlokzattisztítás (Glas- und Fassadenreinigungsarbeiten)
01.01.17 - 31.12.17 NY: 13,25, K: 11,53
2019: NY: 13,82, K: 12,83
2020: NY: 14,10 K: 13,50
Minimálbérek a pénzügyi szférában (Geld- und Wertdienste)
Tartományonként különbözik.
Minimálbérek a mezőgazdaságban, kertépítésben (Land- und Forstwirtschaft,
sowie Gartenbau )
2020: 9,35
Minimálbérek a festő, lakkozó szakmában (Maler- und Lackiererhandwerk)
nem betanított munka (ungelernte Arbeitnehmer/-innen)
01.05.17 - 30.04.8 NY: 10,35, K: 10,35
01.05.18 - 30.04.19 NY: 10,60, K: 10,60
01.05.19 - 30.04.20 NY: 10,85, K: 10,85
01.05.20 - 30.04.21 NY: 11,10, K: 11,10
betanított munka (gelernte Arbeitnehmer/-innen, Gesell(en)/-innen)
01.05.17 - 30.04.18 13,10, K: 11,85
01.05.18 - 30.04.19 13,30, K: 12,40
01.05.19 - 30.04.20 13,30, K: 12,95
01.05.20 - 30.04.21 13,5, K: 13,50
Minimálbérek ápolóknak, gondozóknak (Pflegebranche)
01.11.17 - 31.12.17 NY: 10,2, K: 9,5
2018 NY: 10,55, K: 10,05
2019 NY: 11,05, K: 10,55
2020 NY: 11,35, K: 10,85
2021. április: 12,50 legalább 1 éves tapasztalattal rendelkező ápolók
2021. július: 15 képzett ápolóknak
2021. szeptember: 12 képzetlen ápolóknak
Minimálbérek kéményseprőknek (Schornsteinfegerhandwerk)
2016 - 2017 NY: 12,95, K: 12,95
2018.10-2020.12: 13,20
Minimálbérek köfaragó, szobrász ágazatban (Steinmetz- und Steinbildhauer-
handwerk)
01.05.17 - 30.04.18 NY: 11,40, K: 11,20
01.05.18 - 30.04.19 NY: 11,40, K: 11,40
2019.09-2020.04: 11,85
2020.04-2021.04: 11,20
2021. áprilisától: 12,20
Minimálbérek hulladékfeldolgozó iparban (Abfallwirtschaft)
2021.10 - 2022.09: 10,45
2020.10 - 2021.09: 10,25
2019.10 - 2020.09: 10,00
..és akkor egy helyzetjelentés az Eu statisztikai hivatalától (EUROSTAT) a
tisztábban látás kedvéért
Az EUROSTAT az Európai Unióban tapasztalható jövedelmi szegénységről és
jövedelemegyenlőtlenségről készít statisztikákat elemzi azokat. Az egyes
országok
életszínvonalának összehasonlítása az egy főre jutó bruttó hazai terméken
(GDP) alapul. (2018)
Szegénységi arányok: tehát 3 évvel ezelőtt sem állt már jól a családi
büdzséjük:
EU 27 = 16,7 %
Euro övezet 17 %
Románia 26,7 %
Balti államok 22,5%
Olaszország 20,3 %
Horvátország 19,3 %
Luxemburg 18,7
Nagy-Brittania 18,6 %
Svédország 16,4 %
NÉMETORSZÁG 16%
Svájc 14,6 %
Lengyelország 14,6%
Ausztria 14,3 %
Franciaország 13,4 %
Hollandia 13,3 %
Szlovénia 13,3 %
Magyarország 12,8 %
Dánia 12,7 %
Szlovákia 12,2 %
Finnország 12 %
Csehország 9,6 %
Írország 8,8 %
Nem, hogy nem fog tetszeni nekik a 70%-os gázáremelés, de könnyen lehet, hogy ősszel hamar az utcán
találhatjuk őket.
Politikai-ideológiai kérdést csinálni abból, hogy télen megfagyjunk-e és tudjuk-e tankolni az autóinkat. Bekker, ennél a legostobább komcsik is jobbak voltak.
Szuper: Északi Áramlat helyett Török Áramlat – több gáz érkezik mától Magyarországra.
https://internetfigyelo.com/szuper-eszaki-aramlat-helyett-torok-aramlat-tobb-gaz-erkezik-matol-magyarorszagra/